Mik a szürkehályog leggyakoribb tünetei?

Szürkehályog tünetei | Szürkehályog műtét, műlencse műtétAz idő előrehaladtával egyre több „jellel” üzen nekünk testünk arról, hogy öregszünk. Szemünk romlásáért 60 éves kor felett sok esetben a szürkehályog a felelős, mely kimondottan tipikusnak mondható tüneteket okozhat. Dr. Szabó Antal szemész szakorvossal összegyűjtöttük a szürkehályog legjellegzetesebb jeleit.

A szemlencse ezen betegségénél kezdetben még nem tapasztalható komoly probléma a látás tekintetében. Az első tünetek egyike általában az szokott lenni, hogy már enyhe sötétedéskor is kicsit fátyolosan látjuk magunk körül a tárgyakat és személyeket. Később ez a kellemetlen panasz sajnos fokozódni tud, és negatív befolyással lehet az érintettek életére.

Annak ellenére, hogy éjszaka inkább pihentetni szokták az emberek a szemüket, mégis vannak olyan helyzetek, amikor sötétben is szükségük van a jó látásra. A szürkehályog kihatással van a látásra a sötétben is, komoly gondot okozva azoknak, akik este gyakran vezetnek. Ausztrál kutatóknak köszönhetően kiderült, amennyiben orvosi segítséget kérünk a szürkehályog kezelésére, úgy csökkenteni lehet az esélyét egy látásromlából adódó autóbalesetnek. Ön is hasonló látásromlást tapasztalt az éjszakai vezetés során? Ha igen a válasza, akkor mielőbb célszerű felkeresnie egy szemészt annak érdekében, hogy biztonsággal tudjon közlekedi az utakon fényviszonyoktól függetlenül.

A szemlencse elszürkülése esetén szintén gyakori kísérőpanasz, hogy a különböző fények kimondottan bántják a szemüket, esetleg úgynevezett káprázás zavarja a látásukat. Ez a zavaró probléma is jellemző a szürkehályogra. Nem csak az erős fények lehetnek azonban negatív befolyással a szemre a betegségénél. A lámpák, fényszórók körül jelentkező fénykarikák sokakat zavarhatnak és bizonytalanná tehetnek vezetés közben egy éjszakai út során.

Sokszor fordul elő szemüveget vagy kontaktlencsét viselők körében, hogy kimondottan rövid idő belül azt tapasztalják, újra erősebb, vagy épp gyengébb lencsére lenne szükségük. Ha már elmúlt 50 éves, akkor ilyen esetben is lehet gyanakodni a szürkehályogra. Sajnálatos módon egy idő után a lencsehomály miatt kialakult látásromlást már szemüveggel nem, hanem kizárólag műtéttel lehet korrigálni.

A betegség későbbi szakaszában egyéb tünetek is jelentkezhetnek. Sokszor tapasztalható, hogy minden fénytónus sárga árnyalatúnak fog hatni, aminek eredményeképpen úgy érezhetik magukat a szürkehályogtól szenvedők, hogy állandóan egy sárga üveg mögül nézik a világot. Szintén gyakori megfigyelés, hogy a színek megfakulnak. Jó hír azonban, hogy a műtét után nem csak ismét a valódi színeiben láthatják maguk körül a világot a páciensek, de látásuk is élesebb lehet, hiszen a szemlencse műtéttel (szürkehályog műtét) a távoli és/vagy közeli látáshoz használt dioptriák is korrigálhatóak.

Abban az esetben, amikor a szürkehályog már előrehaladott stádiumban van, kimondottan torzulhat az agyban leképződő kép, kettős látás is megkeserítheti a mindennapokat. Ilyenkor hiába hunyja be az ember a szemeit pihentetés képpen, a látás nem javul.

Természetes, hogy még mindig sokan félnek a szemet érintő beavatkozásoktól, műtétektől. Valójában azonban nincs mitől tartani. A manapaság alkalmazott szürkehályog műtétek során korszerű technikával dolgoznak a szemsebészek. A műtétkor a szürkült szemlencsét ultrahangost kezelést köveően távolítják el, majd egy speciális műlencsét helyeznek be. Nem kell félni, hiszen a kimondottan rövid, alig tíz pereces folyamat már rutin műtétnek tekinthető, és fájdalmat sem fog érezni közben, mivel a szemét szemcseppekkel érzéstelenítik!

Tapasztalja a tüneteket? Töltse ki alaklmassági tesztünket!