Dr. Szabó Antal

Szemész szakorvos, egyetemi adjunktus

Szürkehályog és műlencse műtétek; vitrectomia; makula degeneráció, diabéteszes retinopátia és retina betegségek kezelése.

Hétfő: 8:30-17:00
Kedd: 8:30-17:00
Szerda: 8:30-17:00
Csütörtök: 8:30-17:00
Péntek: 8:30-16:00

“Holnaptól elkezdem a fogyókúrát, elmegyek edzeni….” Holnaptól a szeme egészségéért is tegyen!

Egész biztos sokan hallották már ezeket a mondatokat akár ismerősöktől, akár már a mi szánkat is elhagyták ezek a kijelentések, hogy másnaptól vagy éppen hétfőtől új, egészséges és sportos életet kezdünk majd. A helyes táplálkozás, a rendszeres testmozgás, a dohányzásról való leszokás, mind-mind olyan dolgok, amik szerepelni szoktak az “ezen változtatni fogok” listán. Sajnos kevésbé jellemzőek az olyan ígéretek magunk felé, amik a szemünk egészségét célozzák. A látás kétségkívül az egyik legfontosabb érzékszervünk, éppen ezért lenne fontos, hogy megbecsülésünk jeléül törődjünk is a szemünkkel! Dr. Szabó Antal szemész szakorvos segít most nekünk néhány olyan remek tippel, amiknek köszönhetően megfelelően tudunk gondoskodni a látószervünk egészségéről.

szemápolás, szemegészség, szemvizsgálat

1. Egészséges táplálkozás!

A helyes és egészségtudatos táplálkozás nagymértékben hozzájárul szemeink egészséges működéséhez, érdemes bővíteni a bevásárlólistát minél több zöldséggel és gyümölccsel. Tökéletes választások lesznek még a szem egészségének megőrzése szempontjából azok az ételek, amik gazdagok cinkben, omega-3 zsírsavakban, luteinben, béta-karotinban, és zeaxantinban. Emellett ajánlatos több diófélét és olajos halat is fogyasztani. Ezek az élelmiszerek segíthetnek abban is, hogy az idő előrehaladtával gyakrabban előforduló szembetegségeket, mint például a makula degenerációt megelőzzük. 

Milyen élelmiszerek kerüljenek tehát a következő bevásárló listánkra? 

  • Olajos halak: Hering, tonhal, pisztráng, lazac, szardella.
  • Zöldségek: Leginkább azok a zöldségek a hatásosak a szem egészsége tekintetében, amelyek zöld levelesek. Ezek például a spenót, a káposztafélék, a mángold, de remek választás lesz még az édesburgonya és a répa is.
  • Diófélék: Dió, mogyoró, mandula, kesudió.

2. Csökkentsük a képernyő előtt töltött időt!

Manapság az emberek jelentős része jóval több időt tölt az elektromos eszközeik előtt, hiszen sokan nem csak a munkaidejüket töltik számítógép előtt, de a szabadidejükben is valamilyen digitális kijelzőt néznek. Éppen ezért érdemes elkezdeni a digitális méregtelenítést, vagyis próbáljuk meg csökkenteni a kütyük használatát. Talán most még hihetetlennek hangzik, de kimondottan felemelő érzés lesz majd az, ha néhány napig nem használjuk telefonáláson kívül másra a telefonunkat. Ha kipróbáljuk, meg fogjuk látni mennyi idő marad az élet fontos dolgaira, és szemeink is megérzik majd az ilyen jellegű törődést. A kevesebb digitális eszközhasználat frissítően fog hatni a megfáradt szemekre, és enyhülni fog a szemszárazság is.

A következőképpen tudjuk csökkenteni a digitális eszközök előtt töltött időt:

Alvás előtt már ne nyomkodjunk semmilyen készüléket!

Sokak rossz szokása az, hogy lefekvés előtt még nyomkodja a telefonját, tabletjét, holott ismert tény, hogy az eszközökből érkező kékfény rossz hatással van az alvásra. Sokkal jobbat fogunk pihenni akkor, ha a telefon helyett egy jó regényt választunk az ágyban, hiszen szemeinket kevésbé terheljük le. Ha ragaszkodunk a telefonhoz, akkor pedig használjunk kékfény szűrőt a képernyőre.

Legyen digitális eszköz-mentes időszak otthon!

Sajnálatos módon azt a világot éljük, hogy bárhol és bármikor tudjuk nyomkodni a kütyüinket, legyen szó étkezésről vagy családi eseményről. Jusson eszünkbe, hogy nem maradunk le semmiről, ha a barátainkkal, családtagjainkkal töltött időben valóban rájuk koncentrálunk, arról nem is beszélve, hogy a szemünknek is jót fog tenni, ha egy kicsit megpihenhet. Kimondottan jót tesz már az is a látószervünknek, ha 30 perccel kevesebbet használjuk valamelyik digitális eszközünket.

Munka közben is pihentessük szemünket!

A munkából kifolyólag hosszabb időt  kell eltölteni a képernyőt bámulva. Jól jön ilyen munkakörök esetében, ha ismerjük a 20-20-6 szabályt! Miről is van szó pontosan? 20 percenként pihentessük szemeinket, és 20 másodpercig összpontosítsunk egy olyan dologra, ami minimum 6 méterre van tőlünk. 

3. Figyeljünk az elegendő folyadékbevitelre!

Abban az esetben, ha nem iszunk eleget, nem csak az egészségünk láthatja kárát, de a szemünknek sem tesz jót. Fogyasszunk minden nap legalább 1,5-2 liter vizet, mely hozzájárulhat a szaruhártya védelméhez. Fokozatosan kell figyelniük erre azoknak, akik kontaktlencsét hordanak! Mindig legyen kéznél olyan műkönny, ami nem tartalmaz tartósítószert, hiszen ezzel is elkerülhetjük a szemszárazságot.

4. Védőszemüveg használatát se felejtsük el!

Évszaktól függetlenül, mindig legyen nálunk valamilyen védőszemüveg! A káros UV-sugárzás nem csak nyáron jelenthet veszélyt, hanem télen is, amikor jégről és a hóról visszaverődik a napfény. Akár komolyabb károsodás is érheti a szaruhártyát, ha nem használunk napszemüveget!

5. Kevesebb idegeskedés, több nyugalom!

A rengeteg stressz is hathat a szemre. Több olyan sporttevékenység is van, amivel hatékonyan tudjuk száműzni az életünkből az idegeskedést, ilyen például a futás, vagy a jóga. Ezen felül az is lényeges, hogy békés és pihentető legyen az éjszakai alvásunk, hiszen ez is hozzájárul a szervezetünk feltöltődéséhez.

6. Ne igyunk túl sok kávét!

Természetesen nem az ördögtől való 1-2 csésze fekete, de nem szabad túlzásokba esni! Amennyiben túl sok kávét, ezáltal sok koffeint is fogyasztunk, azzal árthatunk a szemünknek. A koffein nagyobb mennyiségben fokozhatja a szemnyomást is. Abban az esetben, ha rajongunk ezért a fekete italért, és többször is szeretnék naponta inni, próbáljuk ki a koffeinmentes kávét, esetleg helyettesítsük pár bögre teával.

7. Stop dohányzás!

Köztudott tény, hogy a dohányzás milyen komoly egészségügyi problémákkal járhat. Amellett, hogy a tüdőrák és a szívbetegség is a mellékhatások listájának az élén szerepel, arról sem árt tudni, hogy a látás terén is komoly gondok forrása lehet. A rendszeres dohányzással növekszik a szürkehályog kialakulásának esélye, valamint szemszárazságot és makula degenerációt is okozhat.

8. Rendszeres szemészeti szűrővizsgálat

Bár utolsó helyre került a listánkon, hogy bizonyos időközönként menjünk szemészeti ellenőrző vizsgálatra, azonban ez az egyik legfontosabb tanács! Egy ilyen vizsgálat során képet kaphatunk szemünk állapotáról, és fel lehet ismerni azokat a problémákat, amik a későbbiekben kockázatot jelenthetnek a látásunkra. Ezek mellett a cukorbetegségre és a magas vérnyomásra is figyelmeztethetnek a szemészeti vizsgálaton kapott eredmények.